בסוף השנה האחרונה אישרה הכנסת חוק חדש: "החוק לקידום השקעות בחברות הפועלות בתחומי הטכנולוגיה העילית (היי-טק)". מטרת החוק היא לאפשר גיוס מימון המונים לעסקים קטנים תמורת הקצאת מניות. שלושה מיזמים חדשים כבר מוכנים ליישום המהפכה שתאפשר לעסקים קטנים, סטארט-אפים גיוס של עד 3 מיליון שקל מציבור בלתי מוגבל של משקיעים תמורת הקצאת מניות בעסק, וללא הגשת תשקיף או דו"חות בורסאיים מלאים.
נזכיר, כי החוק איפשר עד כה להציע מניות בחברה ישראלית ל-35 משקיעים לכל היותר – דבר שנתן עדיפות למשקיעים בעלי הון. החוק החדש קודם על ידי רשות ניירות ערך ותכליתו היה להפוך את הבורסה לחלופה לגיוס הון לסטראט-אפים, כדי לעודד אותם להתפתח ולהפוך לחברה בשלה במקום להיטמע בחברות ענק זרות.
החוק מחייב קיומו של גורם מתווך (רכז, בלשון החוק) שימיין את העסקים, יתווך בינם לבין ציבור המשקיעים, ויוודא כי התהליך מנוהל בצורה חוקית והוגנת, וזאת תחת פיקוח הרשות. החוק החדש מספק למעשה עבור סטארט-אפים ערוץ גיוס הון נוסף, אך עבור עסקים קטנים הוא מהווה קרש הצלה ומהפכה של ממש, מאחר וממילא חברות ענק לא מגלות בהן עניין כלשהו או רואות בהם הזדמנות השקעה כלשהי.
בעקבות יישום החוק, החלו 3 פלטפורמות דיגיטליות להערך וכיום הן נמצאות בשלבי הקמה או כבר עושות את צעדיהן הראשונות בגיוס כסף עבור מיזמים: אחת מהן היא ExitValley שהוקמה לפני שנה, ופונה הן למיזמים טכנולוגיים והן לבעלי עסקים קטנים. היא הוקמה על ידי קבוצה של יזמים, ביניהם ירון אדלר, המייסד של אינקרדימייל, המתכנת יואל אטדגי, יניב שריון ושחר שרגא, לשעבר מנהלים בבית ההשקעות תמיר פישמן. שותף נוסף שהצטרף ליוזמה הוא משרד עורכי הדין נשיץ ברנדס אמיר, שמספק את הייעוץ המשפטי המורכב הכרוך בפעילות בתחום ניירות הערך.
מלבד סטארט-אפים, קהל היעד של הפלטפורמה הוא בעלי עסקים ויזמים במגוון רב של תחומים כגון ברים, בתי קפה, מכבסות ועוד.
פלטפורמה נוספת המאפשרת לגייס מימון עבור עסקים קטנים, היא פיפלביז שהוקמה לאחרונה על ידי אור בן נון, המשמש כמנכ"ל החברה, תום סיטון – סמנכ"ל הטכנולוגיה, אלירן דורון – סמנכ"ל השיווק , אורן המבורגר ועילם אוסרי, המכהן כמנהל קשרים עסקיים. המטרה של הפלטפורמה היא לאפשר למגוון רחב מאוד של עסקים לגייס כסף. גם עסקים קיימים שירצו למנף את עצמם יוכלו לגייס הון ממספר גדול של שותפים שקטים, שלא יתערבו בניהול. למשל בר שכונתי שיתמכו בו אלף משקיעים, שלא רק ישקיעו אלא גם יבואו לשבת ויביאו עוד לקוחות. אין ספק, שמדובר במהלך חברתי, שיאפשר לבעל העסק להתייעץ עימם בנושאים שונים. כמו כן, השקעת המונים תספק לעסק את השקט הדרוש לפעול ולהשיג את מטרותיו, זאת מבלי להזדקק להלוואות מבנקים.
הפלטפורמה השלישית שהחלה לפעול רק בחודשים האחרונים, היא FUNDIT שמאחוריה אתר גיוס ההמונים Headstart. בשלב זה, הנוכחות שלו די דלה וכוללת עמוד המאפשר לבעלי עסקים ולמשקיעים ליצור קשר. עם זאת, יהיה מעניין לעקוב אחרי פלטפורמה זו, מאחר ול-Headstart ניסיון רב בגיוס עשרות מיליוני שקלים עבור פרוייקטים שונים. לצורך הקמת פאנדאיט קיבל האתר השקעה בסך 4 מיליון שקל מחברת פועלים אי.בי.אי.