כזכור, כבר לפני שנה נקבע על ידי עדת מס מיוחדת כי מוטלת חובה על חברות אינטרנט זרות שמקיימות פעילות עסקית מהותית בישראל לשלם מס. בעקבות כך, החלו לצוץ ביקורות הטוענות שהן יגרמו לעזיבה של החברות מישראל, אך למרות זאת החליטו באוצר ללכת על המהלך, שאמור להוסיף הכנסה למדינה הנאמדת בעשרות מיליוני שקלים לשנה.
אין ספק, שמדובר במהפכה של ממש בתחום המיסוי, כזאת שתשפיע באופן דרמטי על פעילותן של חברות ענק, כמו פייסבוק, גוגל, איביי ואמזון, האם תהיה לכך השפעה על המוצרים שיימכרו לאזרח הישראלי דרך האינטרנט?
המהלך הוא חלק מתוכנית מהפכנית של רשות המיסים למיסוי פעילות של תאגידים זרים בישראל באמצעות האינטרנט. המיסוי מעוגן בחוזר של רשות המסים המסביר באילו מצבים ניתן יהיה לראות את הכנסותיו של תאגיד זר (תאגיד שאינו תושב ישראל) ממתן שירותים באמצעות האינטרנט לתושבי ישראל כחייבות במס בישראל.
על פי המצב הנוכחי, הכנסות תאגיד זר ממתן שירותים לתושבי ישראל חייבות במס הכנסה אם הן הופקו בישראל. במידה והתאגיד הזר הינו תושב מדינה עימה יש למדינת ישראל הסכם למניעת כפל מס (אמנת מס), יחויב התאגיד הזר במס בישראל רק אם פעילותו הגיעה לכדי "מוסד קבע". מוסד קבע מוגדר באמנות המס כמקום עסקים קבוע פיזי העומד לרשות המיזם או כאשר פעילות המיזם בישראל מתבצעת באמצעות סוכן שהוא בעל הסמכות לכרות חוזים בשם המיזם.
הרעיון שעומד מאחורי ההחלטה של רשות המסים היא שיש לבצע התאמה לאור השינויים שחלו בכלכלה ה"מסורתית" והמעבר לכלכלה "דיגיטלית". החוזר מדגיש, כי מוסד קבע יכול ויתקיים בישראל כאשר הפעילות הכלכלית של התאגיד הזר במקום עסקים קבוע בישראל היא בעיקרה באמצעות האינטרנט ומתקיימים תנאים נוספים כגון: נציגי התאגיד הזר מעורבים באיתור לקוחות ישראלים, באיסוף מידע ובניהול קשרי הלקוחות של התאגיד הזר, השירות המסופק באינטרנט על ידי התאגיד הזר מותאם ללקוחות ישראלים (שפה, סגנון, מטבע וכדומה).
באשר לחיוב במס ערך מוסף מוגדר בחוזר, כי תאגיד זר המקיים פעילות עסקית מהותית בישראל חייב ברישום במע"מ כעוסק מורשה ועסקאותיו חייבות במע"מ. לצורך העניין, בהנחה ותאגיד זר המפעיל פלטפורמה / אתר אינטרנט המספק/ת שירותי פרסום ללקוחות ישראלים, שנעזר בפעילותו בנציגים ישראליים המבצעים פעולות עסקיות עבור התאגיד הזר, יהיה חייב ברישום במע"מ והכנסותיו מלקוחות ישראליים יחייבו במע"מ.